Clubverslag donderdag19 december 2024
Clubverslag donderdag 19 december 2024
Vanavond gaan we met 19 aanwezigen 34 inzendingen van 17 met een sneltreinvaart bekijken en daarna met een boemeltje beoordelen. Afgemeld hebben Marja A, Kees v L, Ron P en Wim L.
Om klokslag 20:00 verlaten de treinen het station voor de laatste clubbespreking van het jaar 2024.
Teun is de maker van leuke foto 1, die een beetje bleekjes toont. Het geen leidt tot een meerdere malen te houden discussie over beeldkalibratie. De trein lijkt over het hekje te rijden i.p.v. de rails en de scherpte ligt op de verkeerde plek. Op zijn tweede foto (24) is veel te zien, teveel? Misschien is de hele bovenkant van de foto er af een verbetering.
Anita is voor haar eerste foto (2) in Italië geweest en heeft een mijntrein als onderwerp gekozen. Deze foto leidt tot discussie in hoeverre die aan het onderwerp voldoet. De foto is leuk, misschien de bergen wat vager. Op haar tweede foto(33) valt de trein weg in het bovenleiding geweld met de witte lucht en de afstand.
Marcel heeft in België in fraaie kleuren en lijnenspel de onderkant van een trein vastgelegd (3). De wielen van het tweede treintje dragen daadwerkelijk bij tot een goede foto. Op zijn tweede plaat (19) volgt een discussie over bewerking/montage. Een ieder is wel van de kwaliteit overtuigd.
Ger heeft de ECE trein ergens in Duitsland voor de lens (4) gehad. Mooie strepen en kleuren zorgen voor ritme in de foto ondanks de drukte. Het zelfde geldt dichter bij huis in DH centraal voor de tweede foto (31) waar echter door een gemakzuchtige nabewerking het perspectief nadelig verandert.
Marion lijkt met een opname (5) onder het vallen het interessante lijnen spel te hebben gecreëerd. Niets is minder waar, de schuine trein met mooie lijnen, spiegelingen, kleuren en lichten is fraai in beeld. Op haar tweede foto (27) is het onderwerp klein gehouden, gelden ook de mooie kleuren en lichten en volgt de kwalificatie van superfoto. Gewoon in het Kralingse bos gemaakt.
Wim A. stuurde een wat rommelige plaat in (6) met de discussie van zwart is niet zwart en rood is niet rood. Beeldkalibratie. Zijn tweede poging(26), in de smeerput, is beter geslaagd door mooie kleuren en verzadiging. Ook allemaal in Rotterdam.
Kees O. dacht in York (7) mooi groen is niet lelijk, bewust tegen het kader aan gefotografeerd met een mooie kleurverzadiging. Omdat er Train stond op het bordje hadden we geen discussie over het onderwerp. In 1930 hadden ze al een stoomloc (34) en dat levert in 2024 een lekkere plaat op.
Wim L stuurt een scherpe wat fletse foto (8) in die meer is dan een registratie maar de kijker niet lang gevangen houdt. Ook hier beeldkalibratie? Dat geldt ook voor de foto (25) van een mooie trein. Ook even wachten tot de mensen ingestapt zijn?
Kees v. L. lijkt ook te moeten kalibreren (9) , de stoom erbij zorgt voor een levendige plaat en misschien wat meer panorama maken. De tweede trein (22) lijkt overbelicht.
Ed brengt een geweldige machine jammerlijk in beeld (10). Ergens in Amerika is alle rood verdwenen. Kalibreren ? De tweede (28) van een trein in actie is ook overbelicht. Wel grappig dat als je in een trein zit die een scherpe bocht doorgaat je een plaat van de voorkant kan maken.
Henk U. zorgt met de stoomwolken (11) voor beweging in de foto, die scheef getrokken lijkt in de nabewerking. De mannetjes op foto (29) hebben toegevoegde waarde, de kleuren zijn goed maar de lucht te licht.
Ron moet je niet verwarren met Johan want de echte Johan is van Ron (12). Een prachtige plaat van een mooi meisje in een rode jurk (geen discussie dit keer). Klopt echter de onderwerp keuze? Zijn foto (21) van een trein die vroeger ook in het Westland reed heeft mooie kleuren en perspectief.
Anneke is bij ondergaande zon (13) uitgestapt om in de Ardeche kleuren, licht en spiegeling op een treinstel vast te leggen. Fraai gelukt. Hoewel volgens sommigen de trein op foto 20 niet helemaal herkenbaar is, is het wel een fraaie Urbex plaat geworden.
Johan heeft de NS blij gemaakt met foto 14, een bewegende trein met een doortekende lucht. Hier volgt een discussie wat kleuren doen bij lange sluitertijden. Op foto 23 laat hij zijn hoe je rood en zwart fotografeert. Het is net een mooi schilderij, misschien de voorgrond nog wat doordrukken.
Marja A heeft een te donkere kijk (15) op de trein van Van Gend en Loos. Het onderwerp zou ook herfst kunnen zijn. Voor foto 32 had ze iets meer door de knieën moeten gaan dan waren we niet afgeleid door het te grote bord. Verder is het een fraaie stationsfoto geworden met mooie lijnen.
Erik moet ook kalibreren (16) en krijgt ook kritiek op de compositie. Dat eerste geldt ook voor de tweede foto (18) waar de lucht volgens zeggen blauw was. Jammer want hier waren mogelijkheden voor een hele mooie foto.
Ondergetekende moet de witte kantjes eraf lopen (17) en de scherpte juist richten. Gelukkig hoefde hij aan de sfeervolle foto (30) van een schattig treintje in het Ierse landschap niets meer te veranderen.
Henk