Clubveerslag 8 juni Alles behalve natuur
Clubveerslag 8 juni Alles behalve Natuur
Er zijn vanavond 14 aanwezigen waaronder onze voorzitter Marcel die na een verdrietige periode weer de draad op wil pakken. Hij voelde zich gesteund door de vele aandacht en berichtjes naar aanleiding van het overlijden van zijn vrouw Ine.
Marcel zal nog een mail sturen hoe het fotograferen in duo’s op 22 juni gaat plaatsgrijpen.
Dan opent hij het doek om te gaan kijken naar de 28 ingezonden foto’s waaronder toch ook vanavond weer bijzondere platen te bewonderen zijn. De thuisblijvers hebben toch weer ongelijk.
Willem A. is de maker van de eerste plaat, hij staat rechtop in een 8 meter lange pijp in Vlaardingen en maakt een bijzondere opname. De mens in de foto zorgt voor het juiste accent. Wim maakte zijn 2e foto in Kijkduin in frisse kleuren met een mooie scherptediepte. Discussie was er over het topje van de paal die een beetje storen is.
Marcel maakte een bijzondere compositie met lantarenpalen, zonnepanelen en dakkapellen in een nieuwbouwwijk in Maassluis. Alles wordt omgezet in een krachtige symmetrie. Zijn tweede inzending is tevens de laatste van de avond. Een fotogemaakt in de Kathedraal van Reims en die foto is na 90 graden gedraaid in een dubbelbeeld omgezet. Dan is het aardig werk om alle lijntjes goed door te laten lopen. Het wordt wel erg druk in het eindbeeld, maar de kleuren zijn fraai.
Johan zet ons in foto 3 behoorlijk aan het denken en op het verkeerde been. Bij de spiegeling van de foto is het spiegelbeeld her en der aangepast zodat het net is of er een realistische symmetrische trap bestaat in het gebouw. In zijn tweede foto neemt hij ons mee in zijn fantasie wereld in een prachtige compositie met foto’s uit Zuid Afrika Frankrijk en de Azoren.
Ger laat dmv een montage en het gebruik van neural filters een explosie van vorm en kleur op ons los. De oorsprong was een detail van een gebouw van Herman Meijer in Sevilla. In zijn tweede prachtige portret laat hij een jongedame zien die geplaatst is achter toevallig aanwezige tules. Het resultaat is prachtige zachte kleuren.
Teun maakt een gang langs de drie molens van Stompwijk. Een plaatje dat zo in de toeristische folder kan. Hoewel het gewoon langs de Erasmusbrug staat weet Teun in zijn tweede foto ons te verrassen met een krachtige compositie. Het croppen leidt tot wat onscherpte maar het geheel doet denken aan sofische monumenten.
De foto van een gebodypainte dame tijdens Elfia in Arcen van Kees O. leidt tot een discussie over het herkennen van de hand van de fotograaf in de artistieke presentatie. Of maak je dankbaar gebruik van de kunst van een ander. Het zal de laatste keer niet zijn. In ieder geval was het bijzonder in kleur en gebruik van groenten. In zijn tweede foto kiest Kees zorgvuldig een intrigerend stukje van een enorme muurschildering. Dat brengt positieve kritiek.
Anita W brengt een verloedert betonnen gebouw met graffity op het Marconiplein in Rotterdam kundig in beeld. Haar tweede foto van een fiets in het groen is wat te snel gemaakt in het voorbijgaan.
Eric ziet ergens in Frankrijk een kleurige eend (Citroën). Door de gekozen scheve compositie en het het verwijderen van alle kleur op de auto na ontstaat een zeer dynamisch beeld. In zijn tweede foto van Obelix als ballon in een heuvellandschap ontstaat een discussie over hoe met vignetteren de aandacht beter op de ballon te krijgen.
Ron is naar de haven getogen voor zijn twee foto’s. De tweede foto is het meest geslaagd. De eerste is wat krap gekaderd. Beide foto’s hebben een kenmerkende stijl en kleurgebruik. Goed gedaan.
Na de pauze ontstaat onmiddellijk opwinding over de foto van Yvonne. Prachtig beeld van een motorrijder voor zijn motor in een decor van rook door het burnen en de felle lamp daarachter. De plaat van de avond wordt her en der gemompeld. Bij haar tweede foto vraagt men zich af of de compositie sterker had geworden als hij 90 graden linksom zou zijn gedraaid. Zou Yvonnen dat hebben geprobeerd?
Henk M brengt de ogen van de dragers in een processie in beeld. In de tweede foto bespreken twee oudere mannen de toestand in de wereld in hard licht.
Henk U maakt in zijn eerste foto het Kasteel van Hoensbroek zwart wit. Misschien wat meer contrast. Zijn tweede foto in oranje blauw op het HEM terrein in Amsterdam krijgt positieve kritieken. Niemand zag dat het uiteindelijke een klein beeldje was op een afsluiter in hard rauw licht. Het stond er gewoon.
Anneke maakt in Brussel een foto van een glasgevel. Door de uitsnede valt de herkenning weg en ontstaat een abstract lijnen spel. In het voorbijgaan maakt ze in Dordrecht een fraai kleurenmengsel op twee bolle garagedeuren. Je moet het maar zien.
Anita staat op een bijzonder standpunt de Willemsbrug in Rotterdam met lange sluitertijden en klein diafragma te fotograferen. Een fraaie kleurenplaat. Haar tweede foto maakt nog meer tongen los. Een meisje met een krul in de staart haast zich voor het donker naar huis. Hij is in de vroege ochtend gemaakt. De molens zijn mooi, het licht is mooi, de zon is mooi maar het meisje maakt het af.
We hebben weer mooie dingen gezien als we de derde helft aanvangen.
Henk