Clubverslag van donderdag 14 april 2016

Clubverslag van donderdag 14 april 2016
Een bijzondere avond zou het worden. Er zijn de nodige e-mails aan vooraf gegaan. En we zijn niet teleurgesteld. Het was een heel bijzondere avond.
Er staan twee beamers, twee projectoren en heel veel laptops. Er zijn 27 aanwezigen, een volle bak dus. Marion en Marcel zijn de spreekstalmeesters.
Marion start met een interessante PowerPoint presentatie over wat RAW bestanden zijn en wat je er mee kunt doen. Ze legt duidelijk uit dat een foto in RAW meer informatie bevat dan een foto in JPG en legt omstandig uit hoe dat komt.
Door de foto te openen met Photoshop of met Photoshop Elements wordt binnen het gebruikte programma CameraRaw, de RAW-convertor geactiveerd. Je krijgt dan alle kans om allerlei instellingen voor de foto te wijzigen en/of aan te passen. Maar…
“Een RAW bestand kan een goede foto beter maken, maar een slechte foto wordt er niet goed van”, aldus Marion.
Feit is wel dat je missers tijdens de opname, zoals een verkeerd ingestelde witbalans of een verkeerde belichting met weinig moeite kunt herstellen.
Er volgt een uitgebreide demonstratie met een foto van een pier in water.
Marion legt uit hoe haar ‘workflow’ er uit ziet.
1. Marion begint met Lenscorrectie
a. wel de juiste camera en lens invullen (is downloadbaar)
b. Daarna met Color eventuele chromatische abberatie verwijderen
c. Tenslotte onder Profile Distortion (vervorming) aanpassen  (bol of kussenvormige vertekening             opheffen)
d. Met Vignetting eventuele donkere hoeken verwijderen
2. Verscherpen (klein beetje, hangt van de foto af. Te veel geeft ruis). Kijk naar plaasten waar conrast      maximaal is en gebruik 100% grootte (Kan links-onder in CameraRaw worden ingesteld).
a. Radius: verschuiven met alt-knop ingdrukt. Verschuiven zodat er geen witte randjes ontstaan.
b. Details: Alt + linkermuisknop: schuiven tot niet te veel details zichtbaar zijn.
c. Masker: Alt + linkermuisknop: effect wordt in zwart-wit weergegeven
d. Luminance detail: instellen ‘naar smaak’
e. Luninance contrast: instellen ‘naar smaak’
Voor ze verder gaat met haar verhaal, benadrukt ze dat het belangrijk is de witbalans op de camera juist in te stellen. Zij doet dat als volgt: Witbalans in de camera altijd op ‘automatisch’ laten staan, bijstellen kan in CameraRaw gebeuren.
3.  Vervolgens klikt ze Basic aan en schuift aan de schuifjes voor de volgende instellingen:
a. Witbalans. Instellingen: kwestie van smaak. Kan ‘warmer´ en ‘koeler’ ingesteld worden
b. Exposure: kan naar smaak aangepast worden
c. Contrast: wijst zichzelf
d. Highlights: alleen lichte partijen veranderen
e. Shadows: idem donkere partijen veranderen
f. Whites (met alt ingedrukt verschuiven) bekijken
g. Blacks (met alt ingedrukt verschuiven) bekijken
h. Clarity: iets opvoeren, maximaal 20
i. Vibrance: kleur aanpassen naar behoefte
j. Saturation: verzadiging aanpassen naar behoefte
Ook in de bovenbalk van CameraRaw zijn nog een paar icoontjes:
a. Zoom (kan ook links-onder in het scherm veranderd worden)
b. Handje = verplaatsen
c. Witbalans. Kan nog met pipetje gecontroleerd worden. Daartoe pipetje naar een absoluut wit deel in de foto en dan klikken
4.   Zwart-wit maken: HSL-Grayscale, convert tot gray aanklikken en de foto wordt zwart-wit. Fine   tunen met de schuifjes is mogeliujk.
In vrijwel alle gevallen kun je, als je een verschuiving te ver doorvoert, met dubbelklikken op het schuifje terug gaan naar de standaardwaarde.
Ik realiseer me dat dit geen volledige uitleg van Camera Raw is, maar het is wellicht een hulpmiddel om nog eens de werkwijze van Marion onder de aandacht te brengen.

 
Pauze

Vervolgens geeft Marcel diverse demonstraties, waarbij de aandacht voor de spreker door onderlinge gesprekken van deelnemers soms een beetje verloren gaat.
Er is een Uitgebeide discussie over opslaan van bewerkte foto’s: bij opslan als PSD blijft alle informatie behouden. Alle bewerkingen zijn dan nog een keer terug te roepen en alsnog te wijzigen. Bij opslaan in JPG is dat niet meer mogelijk. Strategie zou kunnen zijn om beide te doen, dus als JPG (voor afdrukken en snel bekijken) en als PSD om later nog te kunnen ingrijpen. Als je dan ook nog het originele RAW-bestand bewaart kan er niet meer misgaan, maar dat kost wel meer opslagruimte…
Er zijn veel vragen, voornamelijk als gevolg van het feit dat veel mensen met Elements werken en anderen met Photoshop. Elements blijkt toch een wat beperktere versie van Camera Raw te bevatten. Maar het zou ook zomaar kunnen dat er een oudere versie van Camera Raw gebruikt wordt. De nieuwste versie, die zich bij installeren vanzelf in Photoshop en in Photoshop Elements nestelt, zou dat kunnen oplossen.
Arthur Palache

Clubverslag wedstrijd schrijfgerei, 31 maart 2016

Clubverslag wedstrijd schrijfgerei, 31 maart 2016

 

Het was niet erg druk, gisteravond. In totaal is er door slechts 23 aanwezigen een puntenlijstje ingevuld. Er waren 17 deelnemers aan de wedstrijd en die hebben in totaal 47 foto’s ingeleverd. (Twee mensen hebben slechts één foto ingeleverd) In mijn beleving waren er op de werkavond veel meer dan zeventien mensen aan de slag. Dat betekent dat een aantal mensen is dat wel actief heeft gefotografeerd, maar geen foto’s heeft ingeleverd. Het zij zo.
Ik kan me dat achteraf wel voorstellen, want het was toch een lastig onderwerp. Een pen op een papiertje neerleggen, dat kan ik ook nog wel verzinnnen, maar dan is het in mijn beleving geen uitdaging. Het wordt pas spannend als, zoals een enkeling gedaan heeft, er iets bijzonders wordt gedaan met de compositie of met de belichting. Of, in een zeer sporadisch geval met beide, en dan ontstaat er toch prachtig werk.
Het zal duidelijk zijn dat, hoe mooi de foto ook is, er altijd wel iets overblijft om op te merken. Zo blijkt de kleur van de achtergrond soms niet in de persoonlijke smaak te vallen. Kees Olierook had een schitterende opname van de gouden punt van een vulpen tegen een oranjerode achtergrond. Marcel merkte er nog over op dat juist de combinatie rood met goud ook in de heraldiek veelvuldig voorkomt en dus als ‘koninklijk’ kan worden omschreven. Maar Wim vond het maar niks, het was zijn smaak niet. En dus kwam dit iedere keer als er een rode achtergrond op het scherm verscheen op vaak hilarische wijze ter sprake. Kees zelf gooide er dan vaak nog een schepje bovenop en dat maakt dit soort avonden tot heel een leuke belevenis.
Interessant is het als ik hoor dat iemand wel veertig opnamen heeft gemaakt van een pen die boven een geschreven brief zweeft. Het puntje van de pen zat nét een heel klein beetje verkeerd en ja, daar wordt dan toch een opmerking over gemaakt. “Ik heb er wel veertig opnamen van gemaakt, deze is het geworden’ hoorden we van Linda. Ik heb er moeite mee. Niet met die foto, maar het feit dat er veerig opnamen nodig zijn. Ik heb zelf over de gehele avond zegge en schrijve veertien foto’s gemaakt. Dat was het. Zuinig fotograferen is me aangeboren, waarschijnlijk door de prijs van de rolletjes en de ontwikkel- en afdrukkosten in de tijd dat ik nog met een 6×6 camera actief was.
Hoe dan ook, ik heb prachtig werk voorbij zien komen. Werk, waarvan ik denk: “Dat had ik ook gekund, als ik er maar aan gedacht had”. Vrienden, ik ga de punten in de computer invoeren en kom daarna bij jullie terug met de resultaten. Ik ben beniewd!
Zo, de resultaten zijn bekend. Ik wil zo voor mezelf de resultaten nog wel eens analyseren. Zo geeft Excel me bijvoorbeeld per foto de spreiding. Dat is het verschil tussen de hoogste en de laagste waardering die voor de foto gegeven is. Opvallend deze keer dat de spreiding erg hoog is. in sommige gevallen is dat zelfs vijf punten. Als ik dan naar de echte cijfers kijk blijkt dat dezelfde foto van de één een vier krijgt en van een ander een negen. Meestal is de spreiding twee of drie punten. Vier is zeldzaam en vijf komt bijna nooit voor, maar het is nu toch een keer gebeurd. De vraag is en blijft of dat aan de fotograaf ligt of aan de beoordelaars. Het antwoord zal lastig te zijn om te vinden.

winnaars wedstrijd schrijfgerei, 31 maart 2016

1e plaats – Marcel Batist                         8,05 punten
2e plaats – Kees Olierook                        7,41 punten
3e plaats – Henk v. Uffelen                       7,36 punten
4e plaats – Kees Olierook                        7,32 punten
4e plaats – Marion v. Nimwegen                7,32 punten

 

Clubverslag 17 maart 2016

Clubverslag 17 maart 2016 – Presentatie AV-Groep

Sinds 2010 is een traditie ontstaan om jaarlijks één clubavond in te ruimen voor AV presentaties. De AV makers krijgen dan de gelegenheid om hun topwerk van het voorafgaande jaar te laten zien.
Op 17 maart was het weer D-Day! In een wervelende show passeerden 14 pronkstukken het projectiescherm. Elke serie ging vooraf met een foto uit de betreffende AV. Het bood de maker meteen de gelegenheid om zijn/haar serie even kort toe te lichten.

Maar voordat we aan de shows begonnen, legden Marcel eerst aan de nieuwkomers uit wat nu eigenlijk een Audiovisual inhoudt en wat het in zou moeten zijn.
Direct daarna was ruimte ingepland voor een korte demonstratie in Windows Live Movie Maker. Henk navigeerde vakkundig door het programma heen. Juist die laagdrempeligheid en de gebruiksvriendelijkheid van dit programma stimuleren aspiranten om ook eens iets te doen met klank en beeld.
Gezien het enthousiasme vanuit de zaal zou het mij niet verbazen als een paar clubleden hiermee aan de slag gaan.

Op een paar uitzonderingen na, werd het voor de meesten een boeiende avond. Vooral voor nieuwe fotoclubleden ging er een wereld open. Met stijgende verbazing beleefden zij schitterde beeld/geluid combinaties.
Zij konden genieten van een gevarieerd aanbod in onderwerpen. Zo zagen zij shows over natuur, urban, architectuur, design en vormgeving. Soms in documentaire stijl, soms met emotie maar vooral veel sfeer. Na de presentatie mocht de AV-groep zich baden in applaus.
De complimenten werden in dank aanvaard en iedereen keerde met een tevreden gevoel huiswaarts.

Marcel.