Clubverslag van donderdag 9 juni 2016

Clubverslag van donderdag 9 juni 2016
Omdat dit een bijzondere avond is, het is immers de eerste keer in de geschiedenis dat we een ‘Vijf Op Een Rij-Avond’ houden, begint dit verslag niet op de avond zelf, maar een aantal dagen voorafgaand aan deze gebeurtenis.
Woensdag 1 juni
Ik lig al in bed als Mevrouw Mijn Vrouw nog achter de computer zit. Ineens roept ze dat er e-mail is en dat ’het woord’ TUSSEN is.
Dat had ze niet moeten doen. Om te beginnen ben ik niet nieuwsgierig van aard. En al helemaal niet om te weten wat ‘het woord’ is. Maar ja, toen wist ik het en dan begint het piekeren. TUSSEN, wat moet je daar nu mee? Ik heb erg onrustig geslapen die nacht. Iedere keer als ik wakker werd, en dat waren die nacht veel keren, kwam ‘het woord’ weer in mijn gedachten. Ik heb de andere ochtend meteen aan Mevrouw Mijn Vrouw doorgegeven dat ik ‘het woord’ voortaan ’s-morgens zelf wel zou bekijken en niet meer ‘s-avonds voor het slapen wilde weten.
Donderdag 2 juni
Ik blijk toch nieuwsgieriger te zijn dan ik zelf dacht, want het eerste wat ik ’s-morgens doe is de computer aanzetten om ‘het woord’ te weten te komen. DRAAIEN. Omdat ik een technische achtergrond heb komt bij mij onmiddellijk een draaibank in gedachten. Dat is een technisch stuk gereedschap om ronde werkstukken mee te maken. Het toeval wil dat ik in mijn werkplaatsje over een dergelijk instrument beschik. De verleiding is dan groot om iets met die draaibank te doen. Maar dat is fotografisch gezien niet zo interessant. Daarom verzin ik iets anders. Ik heb enige tijd geleden een variabel grijsfilter gekocht en dat nog nooit gebruikt. Dat gaat vandaag veranderen omdat ik iets wil met een hele lange sluitertijd.
Vrijdag 3 juni
PINK. Mevrouw Mijn Vrouw denkt onmiddellijk aan de kleur rose, maar ik heb daar bezwaar tegen. Pink is het Engelse woord voor rose. Het is verleidelijk om iets te fotograferen wat rose is, maar het stuit me toch tegen de borst. De Dikke Van Dale geeft als uitkomst: 1pink (de; m; meervoud: pinken)
kleinste vinger 2pink (de; m; meervoud: pinken)
jong rund van ca. een half tot anderhalf jaar
Het schijnt ook nog een vaartuig te zijn, maar die betekenins staat niet in Van Dale.
Rose staat er sowieso niet bij, dus dat zal vast niet toegestaan zijn, is mijn redenatie.
Zaterdag 4 juni
Dat is de dag van het clubuitje. Het woord is LICHTEN en ook dat heeft natuurlijk meerdere betekenissen. Omdat we de hele dag druk zijn in het Nationaal Militair Museum zal het daar moeten gebeuren. Ik denk dat er heel veel leden zijn die zich storten op de lampen van militaire voertuigen. Bij gebrek aan een beter idee doe ik dat zelf ook, maar ik ben niet overtuigd van de originaliteit van mijn opname.

Zondag 5 juni
Na een buitengewoon goede nachtrust, te danken aan de lichchamelijke en geestelijke (drank) belasting van de vorige dag, blijkt het woord LOPER de laatste barrière te zijn voor deze niet-wedstrijd. Ik ben vandaag in Zeeland en moet er het gras maaien. Ik mijmer tijdens die bezigheid over ‘het woord’ en bedenk tijdens mijn maaiwerkzaamheden dat ik wel heel erg ingespannen aan het lopen ben. Ik ben dus een loper, maar om een foto van mezelf in te leveren, dat gaat wel wat ver. Veel te ver, dat doe ik dus maar niet. Pas ’s-avonds, als ik al lang weer thuis ben, komt de inspiratie en bedenk ik wat ik ga vastleggen.
Donderdag 9 juni
De avond begint met de mededeling van Marcel dat er 20 deelnemers zijn, die met elkaar 98 foto’s hebben ingeleverd. Dat is een behoorlijk aantal en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Voor we de foto’s gaan zien gaat Marcel even in op het resizen van foto’s, omdat hem gebleken is dat dat in een aantal gevallen niet goed gegaan is.

Dan de foto’s van vijf op een rij
Deze manier van bezig zijn is door vrijwel iedereen als zeer positief ervaren. Aad Zelenberg heeft zelfs dagelijks vanuit Franrijk gebeld om het woord op te vragen; wifi-verbindingen zijn daar kennelijk nog niet zo ingeburgerd als hier in Nederland.
Hoe dan ook, de dagelijks toegestuurde woorden die ‘verbeeld’ moesten worden zijn door de deelnemers soms op heel verschillende manieren geïnterpreteerd, maar soms ook zijn vrijwel dezelfde afbeeldingen ontstaan.
De serie foto’s was per woord gerangschikt en in de presentratie gaf Marcel nauwkeurig aan wat voor woord het taalkundig gezien precies was en wat de betekenis en de synoniemen ervan waren.
De bijgevoegde fotos zijn van mijn eigen inzending, het zijn de enige die ik beschikbaar heb.

Tussen
Er was een enorme verscheidenheid aan interpretaties, te veel om hier op te noemen. Bijzonder was de interpretatie van Henk van Uffelen met twee benen in de badkuip en een bierflesje tussen zijn voeten geklemd. Gemaakt met zijn telefoon. Een heel aardige was het portret van Marcel, geklemd tussen twee delen van een encyclopedie

Draaien
Veel draaiende beweging. Twee maal een shaggie draaien, twee maal een grammofoon (zelfs met bijna dezelde uitsnede), windmolens, tolletjes, snippers rood papier in een emmer, we hebben van alles voorbij zien komen.
Conclusie is dat er veel inventiviteit is en dat er echt moeite is gedan om met iets origineels te komen.
Pink
Er wordt over Pink toch anders gedacht dan ik in mijn inleiding opmerkte. Het wordt wel degelijk als kleur beschouwd en er is ook flink gebruik van gemaakt van het weergeven van deze kleur. Hoewel dat in sommige gevallen toch naar de kleur rood neigde.
We hebben ook hier van alles voorbij zien komen. Platenhoezen van zangeres Pink, Pink Panther (Peter Sellers), heel veel bloemen en een schattig fotomodelletje in roze gekleed. Ook spreekwoorden zijn uitgebeeld (bij de pinken of beide pinken). Verder petjes van de Giro d’Italia en een fraaie opname van uitgeknipte letters met spiegelbeeld

Lichten
Hoewel het woord lichten impliceert dat er meerdere lichten zijn, is er toch een aantal deelnemers dat maar één lamp weergeeft. Vaak in het Nationaal Militair Museum opgenomen, omdat we daar nu eenmaal die zaterdag waren. Maar ook de andere betekenissen van lichten (oplichten bijvoorbeeld) komen aan bod en geven een gevarieerd beeld.
Loper
Het woord Loper tenslotte is door niet minder dan zeven deelnemers uitgebeeld met de loper van een schaakspel, hoewel in één geval een pion is weergegeven.
Maar ook een verkeersbord met wandelaars en wandelschoenen waren tussen de inzendingen aanwezig.

 

Winnaars vrij onderwerp 26 mei 2016

Winnaars vrij onderwerp 26 mei 2016

1e plaats – Marcel Batist                            7,85 punten
2e plaats – Cock Voort, van der                   7,67 punten
3e plaats – Linda Manzaneque                    7,63 punten
3e plaats – Henk van Uffelen                       7.63 punten
4e plaats – Marion van Nimwegen               7,58 punten

 

Clubverslag van donderdag 26 mei 2016

Clubverslag van donderdag 26 mei 2016
Het was een drukke avond. Het aantal deelnemers aan de wedstrijd was 21. Zij hadden allemaal twee foto’s ingeleverd, er waren dus 42 foto’s te beoordelen en te bespreken. Dat maakte de avond goed gevuld. Er waren ook nog een paar mensen die geen foto’s hadden ingeleverd, daarmee kwam het aantal bezoekers op 29.
Bij het beoordelen gaat het er soms wat ordeloos aan toe. Dat komt omdat we allemaal op een verschillend punt van de rondgang beginnen. Daardoor is er soms hier en daar wat gedrang. Maar uiteindelijk stonden alle cijfertjes op papier en kon de bespreking onder de bezielende leiding van Marcel beginnen. Dat viel nog niet eens mee, want met zoveel mensen in de zaal is het soms lastig iedereen aan het luisteren te krijgen.
Kees Olierook had pontificaal in het midden van de zaal plaatsgenomen. Hij had vandaaruit wel het beste zicht op de foto’s. Het ontloke Marcel de opmerking dat hij op een toplocatie zat.
Bespreking
Het begon met de foto van Henk van Uffelen, de opname met de graffity. Marcel houdt een kort betoog over het fotograferen van kunst en is van mening dat dat snel ontaard in fotograferen van ‘andersmans werk’. Maar het ligt er toch aan hoe je dat doet. Registreer je alleen of leg je er ook iets van jezelf in. In dit geval is een fraaie prent ontstaan met prachtige kleuren.
Bij de libelle van Wim Alsemgeest is een korte discussie over hoe je een dergelijke foto het best kunt maken. De foto zelf is erg druk en de achtergrond leidt de aandacht van het onderwerp af. Een objectief met een lang brandpunt en een behoorlijk grote diafragma-opening (klein diafragmagetal) zou hier uitkomst kunnen brengen.
Bij sommige foto’s blijkt dat ze gezien van dichtbij, dus op de tafel, mooier zijn dan voor op de bok. Maar bij andere foto’s is het juist andersom. Het ontlokt Kees Olierook de opmerking dat het belangrijk is een foto op ‘kijkafstand’ te bezien. Ik kan me nog uit de beginjaren van het televisietijdperk herinneren dat toen werd aanbevolen om op drie maal de grootte van de diagonaal van het TV-beeld te kijken. Dat is toch anders dan een foto van 30 x 40 (diagonaal is 50 cm) op een afstand van meer dan vier meter!
Ger vertelt dat hij de foto van het meisje tegen een hoge achtergond maakte als tegenprestatie voor iets met een vlog (video-blog). Het heeft hem een zeer fraaie plaat opgeleverd. Marcel noemde het een toppertje!
Mariëlle vindt paarden op haar bord beter dan paarden op een foto: “Ik heb daar niet zo veel mee”.
Pauze
Na het bespreken van tien foto’s last Marcel een korte pauze in, “Want we hebben het druk, met veel nog te bespreken foto’s”
Na de pauze
Cock maakt indruk zijn actiefoto van een zwaan in de Naaldwijkse Vaart.
De tulpenfoto van Linda wordt heel verschillend beoordeeld. Marcel vermoedde dat hier en daar wat kleur was weggedraaid en dat bleek ook zo te zijn. Wat mij betreft twee complimenten: de eerste aan Linda om dat zo te doen, de tweede aan Marcel om dat te ontdekken.
Cock heeft een nogal gemeen uitziende spin gefotografeerd met vier ogen. Hij zei dat hij er zelf van schrok toen hij de foto op het goede formaat zag!
Petra heeft een geweldige foto ingeleverd van een trein op een brug. Precies op het juiste moment gefotografeerd, met het juiste licht. Prima!
Maar zo waren er meer juweeltjes. Marcel onthulde dat zijn bijdrage met de zuilengalerij bestond uit meerdere opnamen die tot een fantastische plaat zijn gecombineerd.
Ook Kees Olierook onthulde dat zijn tafel in een ruimte met gebrandschilderde ramen uit wel vier verschillend belichte opnamen is ontstaan. Met een prachtig resultaat!
De verlichte gang van Kees van Leeuwen deed ook vermoeden dat het een HDR-opname was, maar Kees ontkende dat. Het is géén HDR-foto. Marcel vond deze heel fraai ingekaderd.
De drinkende meeuw van Johan van der Schee gaf mij in ieder geval een beeld van hoe meeuwen drinken. Ik had dat zelf nog nooit gezien. Een fraaie foto, met de scherpte op de juiste plaats.
Tot slot
Tot slot vraagt Karin of het syteem iets anders kan om wat in tijd te winnen, het is erg laat geworden voor iemand die om vijf uur is opgestaan.
Kees Olierook doet de suggestie om de foto’s zo over te tafels te verspreiden dat we van iedereen één foto kunnen besperken. Dat geeft wat ruimte en maakt voor de beoordeling niets uit, want die heeft al voor de bespreking plaatsgevonden.
Dat vindt bijval, niet alleen bij Marcel, maar bij alle aanwezigen.
Arthur Palache

Clubverslag van donderdag 12 mei 2016

Clubverslag van donderdag 12 mei 2016
Deze, uit nood geboren avond, is buitengewoon succesvol geweest. Veertien dagen geleden had Marcel al aangegeven dat de aangekondigde spreker voor deze avond op vakantie was en niet bereikt kon worden. Daarna bleek dat de man in kwestie verhinderd was. Het is opgelost door op deze avond twee onderwerpen aan de orde te stellen: dierenfotografie en een terugblik op de werkochtend in het Westlandmuseum.
Dierentuinfotografie
Dan gaat Marcel snel van start met zijn les over dierenfotografie en zijn visie daarop.
Hij begint, heel filosofisch, over het feit dat er voor- en tegenstanders zijn. Voor beide kampen is wat te zeggen en hij draagt er ook argumenten voor aan.
Voordeel is dat je als eenvoudig burger wel naar een dierentuin kunt gaan, terwijl een reis naar het land waar die dieren in de natuur voorkomen voor velen onbetaalbaar is. Nadeel is dat vaak zaken niet ‘kloppen’ zoals dieren in een voor hen onnatuurlijke omgeving of de aanwezigheid van andere dieren, waarbij die combinatie in de natuur niet voorkomt. Aan de andere kant bereiken dieren in een dierentuin een hogere leeftijd dan in de natuur, hetgeen als bewijs gezien mag worden dat de dieren wel goed verzorgd worden. Of ze daarbij hun natuurlijk gedrag behouden is natuurlijk maar sterk de vraag. Een ander nadeel is dat dierentuinfotografie bij (internationale) wedstrijden niet als wild-life fotografie wordt beschouwd. Maar omdat er toch veel plezier aan te beleven valt geeft Marcel een aantal regels en aanwijzingen, waarvan er hieronder een paar worden weergegeven:
Probeer zo dicht mogelijk bij de afscheidiing (gaas of glas) te gaan staan, dan heb je er zo weinig mogelijk last van.
Gebruik een grote diafragma-opening (klein diafragma-getal). Je hebt dan een geringe scherptediepte en dat geeft twee voordelen:
Nòg minder last van de afscheiding.
Je onderwerp komt vrij van de achtergrond, die dan wazig en dus rustig wordt.
Gebruik zonodig een polarisatiefilter om glasreflecties weg te werken.
Stel de witbalans van je camera in op ‘automatisch’. Dat geeft vaak de beste resultaten en kan, als het ndig is, later met een fotobewerkingsprogramma altijd nog bijgesteld worden.
Denk goed na over het tijdstip van fotograferen. Midden op de dag is het licht vaak hard. Bovendien zijn veel dieren dan lui en liggen alleen maar. Later op de dag worden ze vaak actiever.
Houdt voedingstijdstippen in de gaten, de dieren zijn dan echt superactief.
Fotografeer zo veel mogelijk op ooghoogte. Dat betekent dat je voor kleine dieren door de knieen moet of moet gaan liggen. Hier hebben camera’s met een kantelbaar scherm en live-view veel voordelen.
Zoek naar verrassende kijk- en/of invalshoeken om bijzondere foto’s te produceren.
Zorg ervoor dat het oog in ieder geval scherp wordt weergegeven.
Marcel geeft de aanwijzingen niet allemaal ineens, maar in min of meer aan elkaar gerelateerde porties en laat de woorden vergezeld gaan van spectaculaire voorbeeldfoto’s om een en ander te illustreren.
Westlandse Amateur Fotografen Vereniging
Hij benadrukt nog even dat veel geduld nodig is. Je kunt dieren geen regie-aanwijzingen geven. Wel is door goed kijken soms een gedrag voorspelbaar en daar kun je dan handig gebruik van maken.
Dan noemt hij de ‘aaibaarheidsfactor’ en ‘menselijke trekjes’ die dierenfoto’s aantrekkelijk maken en de toeschouwers een ‘ach’ ontlokken. Ook hiervan geeft hij fraaie voorbeelden.
Tot slot nog even aandacht voor de spullen die je bij dierentuinfotografie nodig hebt:
zoomobjectief
makro-objectief
statief
afstandsbediening voor de camera
opschrijfboekje om namen van dieren en/of camera-instellingen te noteren.
polarisatiefilter
Evaluatie van de werkochten in het Westlandmuseum
Marcel geeft aan dat bijna iedereen die er was ook zijn beste vijf (soms vier) opnamen heeft ingestuurd. In totaal waren er 16 leden aanwezig. 13 daarvan hebben werk ingeleverd en dat is een uitzonderlijk hoog aantal. Het bewijst in mijn ogen dat aan dit soort werksessies met plezier wordt meegedaan en dat het als nuttig wordt ervaren. Of zou het zijn dat men inzendt omdat er geen wedstrijdelement aan verbonden is? Hoe dan ook, de resultaten liegen er niet om en er wordt fraai werk vertoond van achtereenvolgens Anita, Marjan, Henk1, Mariëlle, Anneke, Johan2, Ed, Ben, Arthur, Cock, KeesO, Teun en Marcel zelf.
Bij het bekijken en bespreken van de beelden blijkt dat er overeenkomsten zijn, maar ook veel verschillen. Soms hebben we dezelfde visie, soms benaderen we de onderwerpen op een geheel eigen wijze. Dat maakt de bespreking onderhoudend en leerzaam.
Enkele zaken die me tijdens het bespreken opgevallen zijn:
Anita heeft moeite om een muurtje recht te zetten. Marcel belooft er aan het eind van de avond nog even op terug te koemen.
Henk heeft, in zijn pogingen water goed weer te geven een grijsfilter gebruikt (dan kan de sluitertijd langer worden en het water ‘plastisch’ worden weergegeven. Hij bemerkte dat de hele foto grijs werd en vraagt zich af of dat komt door een te goedkoop grijsfilter.
We hebben een fantastische foto van tulpen gezien met een heel bijzonder standpunt (ben helaas vergeten van wie deze foto was, excuses daarvoor).
Johan2 heeft met zijn foto van ramen in een kas een verrassend lijnenspel neergezet.
Zo waren er wel meer juweeltjes, resultaat van een goede samenwerking tussen leden onderling.
Demo rechttrekken in Photoshop
Marcel laat nog even zien hoe je een scheef staande foto recht zet en demonstreert meteen ook hoe je met Photoshop een ladder inkort.
Daarmee is een eind gekomen aan een heel interessante en leerzame foto-avond.